Servicekosten bestaan niet.

Het stoort me regelmatig dat de consument, wij dus, voor de gek worden gehouden door bedrijven of marketeers die bepaalde woorden of termen gebruiken waarmee ze ons het gevoel willen geven dat ze ons iets goeds te bieden hebben. Eerst enkele voorbeelden. Daarna leg ik uit wat ik ermee bedoel.
Servicekosten, voorrijkosten, energiekosten besparen door het gebruik van een slimme meter. Energiekosten besparen door het gebruik van een slimme thermostaat. En dan sla ik ‘coulance’ dit keer nog maar even over.

Ik zal het uitleggen.
Servicekosten bestaan niet. Service is gratis. Als het niet gratis is is het geen service maar een dienst. En aan het verlenen van een dienst zijn andere wettelijke regels gekoppeld dan aan een service. Je hebt meer rechten. Dus eigenlijk koop je een dienst en geen service.

Voorrijkosten? Ik heb niet gevraagd om voor te komen rijden. Je mag ook een straat verder parkeren. De keus om voor te rijden is van het bedrijf en dus zijn de kosten ook voor hen. Door louche bedrijven worden, bij bijvoorbeeld een reparatie, voorrijkosten in rekening gebracht. In werkelijkheid is het een eerste uurloon dat in rekening wordt gebracht zonder dat ze al iets hebben gedaan.
Ja, maar ze vertrekken van de zaak en die tijd zal ook betaald moeten worden, zeggen ze dan. Hoe zit dat dan met bijvoorbeeld taxi’s? Die beginnen pas te rekenen als de klant erin zit en de daadwerkelijke rit (lees: dienst) begint. Die hebben geen voorrijkosten. En de NS. Rekent die ook voorrijkosten? Voorrijkosten zijn onterechte kosten dus.

Energiekosten besparen door het gebruik van een ‘slimme’ meter of ‘slimme’ thermostaat? Er zijn veel mensen die denken dat het echt een verschil maakt. De kosten die je moet maken om zo’n apparaat te laten installeren of aan te schaffen moet je bij je energiekosten tellen. Daarnaast gebruiken deze apparaten extra elektriciteit en die moet je er ook bijtellen.
Bespaar je dan helemaal niets? Nee! Niet door het gebruik van ‘slimme’ apparaten. Kan je dan niets besparen? Jawel.Maar dat zal je zelf moeten doen.
Moet ik op een meter lezen of ik teveel energie verbruik? Onzin. Dat weet ik zelf toch ook wel. Echt, besparen doe je zelf. Daar heb ik geen meterstanden bij nodig. Dat is een kwestie van regelmatig heel kritisch door het huis kijken om te zien of er apparaten of lampen ingeschakeld zijn terwijl je daar op dat moment geen gebruik van maakt. Zo bespaar je energie.
Je wasmachine tijdens het lage energietarief laten draaien. Bespaar je daar energie mee? Nee! Dat is even slecht voor het milieu maar is hooguit iets goedkoper. Stond dat aangegeven op die ‘slimme’ meter? Nee. Dat had je zelf kunnen bedenken.

Ik kan zo nog even doorgaan. Misschien kom ik hier later nog eens op terug.
Maar voor nu: Mensen denk gewoon even helder na. Dat kan veel uitmaken in je leefcomfort, je portemonnee en je gemoedsrust. Laat allerlei bedrijven, marketeers en zogenaamde slimme apparaten niet je leven bepalen. Maar bepaal het zelf. Je bent tenslotte een mens met hersens. En die mag je gratis gebruiken.
En dan hebben we nog een smart-tv? Smart? Voor wie?

Bladwijzer de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *